Wymiana sworznia w OEM wahaczu E46.

Ponieważ posiadam pełną fotorelację z tego zabiegu, postanowiłem przygotować wam kolejne DIY.
Oczywiście nikogo nie namawiam na taki zabieg, pokazuje tylko na własnym przykładzie, że mając jeszcze oryginalny wahacz BMW, można jednorazowo wprasować nowy sworzeń i będzie trzymał równie dobrze jak OEM.

Podkreślam, że jednorazowo, ponieważ przy następnej próbie wahacz, może być już na tyle wyżłobiony, że sworzeń będzie trzymał się dużo słabiej, niby niektórzy robią to kilkukrotnie i jest ok, ale tak jak przy powiedzeniu „raz w dupę to nie gej”, wolę nie sprawdzać tego na własnej skórze.

A więc, po wymontowaniu wahacza oczyszczamy sworzeń od dołu, żeby mieć lepiej widoczną część, którą musimy wyciąć, jest to oryginalne zabezpieczenie, którego musimy się pozbyć, ja użyłem do tego celu szlifierki kątowej.

Po usunięciu zabezpieczenia, trzeba wyprasować stary sworzeń i tuleję, w której jest osadzony, jak widzicie na zdjęciu, tuleja jest gładka.

I teraz rzecz najważniejsza, sworzeń.

Ja trafiłem na dwa różne rodzaje, w przypadku wahacza nr. OEM 31 12 6 750 223 interesuje nas ten z rowkami ponieważ ten z prawej jest stosowany przy innym typie wahacza (nr. OEM 31126758513).
Ze względu na samą budowę i średnicę, ten drugi typ sworznia odpada już na starcie.
Dodatkowo, ten do aluminiowych wahaczy ma zastosowane rowki, dzięki którym „wgryza” się w metal i siedzi sztywno.
Po oczyszczeniu i przygotowaniu wahacza zostaje nam tylko wprasowanie nowego sworznia na miejsce i zamontowanie wszystkiego na aucie.
Zaraz po zamontowaniu całości pojechałem na stację kontroli pojazdów, żeby porządnie „wyszarpać” tym kołem i na ustawienie zbieżności (całe tylne zawieszenie było wtedy robione), wszystko do dzisiaj siedzi sztywno.

Jeśli macie wątpliwości, czy wasz wahacz się do tego nadaje, to wymieńcie cały. Ja wtedy byłem spłukany całkowicie po remoncie tyłu, więc opcja wymiany jednego elementu za 80zł zamiast całości za 600zł była na tyle kusząca, że zaryzykowałem i się udało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń na górę